Biografie Lungtok Tenpai Nyima
Zijne Heiligheid Lungtok Tenpai Nyima was de 33rd Abt van het Menri klooster en tot zijn overlijden wereldwijd de spirituele leider van de Bön religie van Tibet (in het Westen).
1927 Geboren in de meest oostelijke provincie van Amdo, in het dorp van Kyongstang in Tibet. Zijn moeder overlijdt als hij nog maar heel klein is en een oudere vriend van de familie, A-Nyen-Machen biedt aan om hem groot te brengen.
Op achtjarige leeftijd brengt zijn vader, Jalo Jongdong hem naar het nabijgelegen klooster van Phuntsog Dargye Ling waar hij aan zijn voorbereidende studies begint zoals lezen en schrijven. Hij gaat door met zijn studies en met zestien jaar gaat hij naar de Dialectische School van het klooster.
1951 Na acht jaar van rigoureuze training onder leiding van Lopon Tenzin Lodro Gyatso, verkrijgt hij de graad van geshe in de filosofie gespecialiseerd in Tibetaanse geneeskunde, astronomie en astrologie.
1953 Op de leeftijd van zesentwintig jaar reist hij naar oost Tibet naar de provincie Gyalrong om de Bön Kangyur te drukken, een oplage van meer dan 100 banden van heilige teksten. De teksten bestaan uit houtblokken en worden bewaard door koning Trochen Gyalpo, koning van een van de achttien koninkrijken van Gyalrong. Muilezels gebruikend om de grote hoeveelheid tekst te vervoeren maakt hij de gevaarlijke, zes maanden durende reis terug naar Phuntsog Dargye.
Vrij snel na zijn terugkomst gaat hij op pelgrimage naar China, te voet. Hij bezoekt vele heilige plaatsen en reist door Centraal Tibet en de Tsang provincie. Hij zet zijn studies in de Bön voort in de kloosters van Khana, Menri en Yungdrung Ling, waar hij bekend wordt als Sangye Tenzin Jongdong.
Met een vrachtwagen maakt hij de reis naar het Drepung klooster in Lhasa waar hij verschillende jaren blijft tot de opstand in 1959.
1959 Hij vlucht te voet naar Mutang, op de grens van Tibet en Nepal. Wanneer hij hoort dat de abt van het Yung Drung Ling klooster en vele bönpo lama’s het bönklooster in Samling bereikt hebben, voegt hij zich bij hen. Toevallig doet Dr. David Snellgrove, een onderzoeker van Oriëntale en Afrikaanse studies van de universiteit van London, daar onderzoek. Deze ontmoeting voorziet hen van informatie waar ze de bönteksten in India kunnen herprinten. Dit vanuit de noodzaak en urgentie om zoveel mogelijk teksten en houtblokken voor toekomstige generaties veilig te stellen. Hij en de abt van het Yungdrung Ling klooster vertrekken met hun muilezels beladen met de kostbare vracht naar India. Daar aangekomen worden de teksten, met de hulp van Samten Gyaltson Karmay en Lopon Tenzin Namdak herprint.
1962 Op verzoek van het Rockefeller Foundation, nodigt Dr Snellgrove de drie mannen uit om naar Engeland te komen, waar hij verschillende religieuze kloosters bezoekt en studeert bij de Benedictijnen, Cistercia en andere Christelijke kloosters.
1964 Reist hij naar Rome waar hij een privé ontmoeting heeft met Paus Paulus VI.
Later in dat jaar keert hij, op verzoek van Zijne Heiligheid de 13e Dalai Lama terug. Hij begint een school met vrijwillige leraren uit het westen van Massori, Noord India. Deze school is een middelbare school voor gevluchte jongens die de achtste graad gehaald hebben. Hij blijft wel drie jaar hoofd van de school terwijl hij iedere maand een salaris van 300 roepies zendt naar de gevluchte Bönpo lama’s in Manali, India zodat ze te eten hebben. Met de hulp van de Katholieke hulpfonds Service in New Dehli, kan Lopon Tenzin Namdak land aankopen in de Himalach Pradeh regio in India, waar hij een nieuw thuis creëert voor de Tibetaanse Bonpo vluchtelingen in Doljani.
1968 Op verzoek van de Tibetaanse wetenschapper Per Kvaerne, reist Sangye Tenzin naar Noorwegen om geschiedenis en religie te doceren aan de universiteit van Oslo.
Het is hier in Noorwegen, op 15 maart 1968, dat hij een telegram ontvangt dat hij gekozen is tot 33e abt van het Menriklooster. Daarop keert hij terug naar het Menri klooster in Doljani waar hij als 33e abt verblijft en op 14 september 2017 overlijdt.