Online retraite: The Heartdrops of Kuntu Zangpo deel 2

Event details

  • zaterdag | 23 juli 2022 to zondag | 24 juli 2022
  • 17:00 - 22:00
  • online via Zoom

The Heartdrops of Kuntu Zangpo (Dharmakaya) deel 2

met Geshe Denma Gyaltsen
23 – 24 juli 2022

De aard van onze eigen geest blijft verborgen achter wolken van gedachten en emoties totdat een meester direct de bron, de essentie, de ‘hartdruppel’ aanwijst. Dit is de methode van directe introductie tot Dzögchen, het hoogste en meest subtiele pad van meditatie in Bön.

De Heart Drops of Kuntu Zangpo (Dharmakaya) leringen werden opgesteld door Shardza ​​Tashi Gyaltsen, een Tibetaanse meester die bij zijn dood in 1935 het regenbooglichaam bereikte, waarin zijn fysieke lichaam oploste in licht. Shardza ​​Rinpoche was een van de meest invloedrijke Bön-leraren van zijn tijd. Zijn werken worden gebruikt als leerboeken in veel Tibetaanse kloosters. Yongdzin Tenzin Namdak Rinpoche coördineerde de vertaling van deze tekst in het Engels en heeft zijn ononderbroken afstamming veiliggesteld.

In deze leringen leren beoefenaars een reeks buitengewone oefeningen die directe waarneming van de aard van de geest oproepen. In tegenstelling tot methoden waarbij naar de ademhaling wordt gekeken of de gedachten op een andere manier worden gekalmeerd, zijn deze oefeningen gebaseerd op lichaamshoudingen, het geluid van Tibetaanse lettergrepen en eenvoudige visualisaties om iemand snel  een ervaring van zijn essentie te laten bereiken. Het is een bijzonder krachtige, directe methode van Dzögchen. Het omvat 4 secties: Rushan, Trekchöd, Thögal en de Bardo.

Dit is een fundamentele oefening om onze innerlijke Kuntu Zangpo, onze innerlijke boeddha-natuur, te bereiken. Door oefening transformeren we onze drie deuren van lichaam, spraak en geest in puur lichaam, pure spraak en pure geest. Ons lichaam transformeert in de Trul-ku (Nirmanakaya) door de reiniging en zuivering van de verduisteringen van het lichaam. Onze spraak wordt gezuiverd tot die van een zuivere melodie en transformeert in de Dzog-ku (Sambogakaya) door de verduistering van de spraak op te ruimen. Door de verduisteringen van onze geest te zuiveren, verandert deze in de Bon-ku (Dharmakaya).

Meer informatie en opgave